Magneettikäsittelyn hyödyt

Magneettisesta käsittelystä tuntuvaa hyötyä vesijärjestelmissä -tutkimus.
Magneettisen vedenkäsittelyratkaisun ansiosta putken seinämien korroosiotuotteet vapautuvat veteen, jolloin aiemmin syntyneet rauta- ja kuparikerrostumat poistuvat.

Bauer TUTKITTU -leima

Magneettisesta käsittelystä tuntuvaa hyötyä vesijärjestelmissä -tutkimus

Tutkimuksessa, johon osallistui tutkijoita Satakunnan ammattikorkeakoulusta ja kolmesta Suomen yliopistosta, selvitettiin Bauerin magneettisen vedenkäsittelyn vaikutuksia uudessa pilottiluokan käyttövesijärjestelmässä ja lisäksi vanhan kiinteistön käyttövesijärjestelmässä. Näytteenotot ja mittaukset ajoittuivat vuosille 2012-2013. Tutkimus osoittaa kiistatta, että magneettisen vedenkäsittelylaitteen ansiosta putken seinämien korroosiotuotteet vapautuvat veteen, jolloin aiemmin syntyneet rauta- ja kuparikerrostumat poistuvat.

Pilottiluokan vedenjakelujärjestelmän laboratoriotulosten nojalla magneettinen vedenkäsittely rajoittaa selvästi CaCO₃:n saostumista kupari- ja polyeteeniputkien sisäseinämiin. Olemassa olevan living lab -putkiverkoston tulokset puolestaan osoittavat, että Bauerin kemikaaliton vedenkäsittelytekniikka vaikuttaa vahvasti korroosiotuotteiden muodostumiseen kupariputkissa. Kerrostumat alkavat vapautua veteen. Lisäksi se vaikuttaa tuntuvasti olemassa olevan raudan käyttäytymiseen käyttövedessä.

Tutkijoiden päätelmä on, että sähkömagneettisuuteen perustuvan, kemikaalittoman vedenkäsittelytekniikan käyttö voi olla edullista kiinteistöjen lämminvesikierto- ja käyttövesijärjestelmissä. Toki havainnot riippuvat käytetystä laitteesta.

Abstract: Studies on the magnetic water treatment in new pilot scale drinking water system and in old existing real-life water system -tutkimuksesta vastasi tohtori Martti Latva, Satakunnan ammattikorkeakoulu. Tutkijoina hankkeeseen osallistuivat Jenni Inkinen, Aalto-yliopisto, Jaakko Rämö, Oulun yliopisto, Tuija Kaunisto, Riika Mäkinen ja Merja Ahonen, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Jaana Matilainen, Cupori Oy ja Simo Pehkonen, Itä-Suomen yliopisto.

Mikko Timonen
Bauer Watertechnology Oy
mikko.timonen@bauer-wt.com

Martti Latva