Ferromil Oy ei saa jatkaa Bauerin vastaista markkinointia

Markkinaoikeus on kieltänyt Ferromil Oy:tä jatkamasta Bauerille haitallista markkinointia.

Lehdistötiedote: Markkinaoikeus on kieltänyt 50 000 euron sakon uhalla Ferromil Oy:tä jatkamasta markkinointia, jossa totuudenvastaisesti ja harhaanjohtavasti kehutaan Ferromilin vedenkäsittelylaitteita sekä halvennetaan ja väheksytään Bauer Watertechnology Oy:tä ja Bauerin laitteita.

Ferromil vertaili omaa Elysator-laitettaan Bauerin ja erään toisen kilpailijan laitteisiin. Ferromil muun muassa väitti, että Elysator on markkinoiden tehokkain ja taloudellisin. Se väitti myös, että VTT suosittelisi Elysatoria. Markkinaoikeus katsoi, että väitteet olivat totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia. Asiassa kuultiin todistajana muun muassa vesikemian professori Simo Pehkosta.

Toteennäyttämättömiä olivat muun muassa ilmaisut, että Elysator kykenisi poistamaan tai tuhoamaan kaikki vesiliukoiset metallit, bakteerit ja korroosio-ongelmat. Myös ilmaisu, jonka mukaan Elysator on maailman tunnetuimpien tutkimuslaitosten sertifioima, oli Markkinaoikeuden mukaan toteennäyttämätön ja harhaanjohtava. Niin ikäänoli virheellistä ilmaista, että VTT suosittelisi Elysatoria. Ferromilin tilaamassa VTT:n tutkimuksessa ei esitetty mitään kannanottoja laitteen käytön puolesta.

Markkinaoikeuden mukaan Ferromil käytti esittelytilaisuuksissaan vertailutaulukkoa, jonka esittelytapa on ollut Baueria ja sen laitetta väheksyvä. Ilmaisut Elysatorin paremmuudesta ovat olleet omiaan vaikuttamaan Bauerin tuotteiden kysyntään ja vahingoittamaan Bauerin liiketoimintaa.

Päätöslauselmassaan Markkinaoikeus listasi toistakymmentä totuudenvastaista ja harhaanjohtavaa ilmaisua, joita Ferromil ei saa käyttää. Tuotevertailussa myös kiellettiin halventamasta ja väheksymästä Baueria sekä kyseenalaistamasta Bauerin laitteen toimivuutta. Jutun hävinneenä Ferromil velvoitettiin suorittamaan Bauerille oikeudenkäyntikuluja runsaat 23 000 euroa.

Markkinaoikeuden lainvoimainen päätös Nro 448/15.

Veikko Timonen
hallituksen puheenjohtaja